Disse lovene gjelder for kredittkort

Disse lovene gjelder for kredittkort

For forbrukere av kreditt i Norge, sørger Finansavtaleloven for at man får den ekstra beskyttelsen man trenger når man handler med kredittkort.

Ifølge Finansavtaleloven har kredittyteren et likt ansvar som selger for at du skal motta varen du har betalt for. Dette gjelder ikke dersom du benytter bankkort, da finnes det ingen kredittyter og du må derfor selv prøve å få varen fra en eventuell useriøs selger. Kredittkort blir derfor det tryggeste å betale med i slike situasjoner.

Dersom du opplever problemer med kjøpet hvor du for eksempel ikke mottar varen eller tjenesten som du allerede har betalt for, så kan du være trygg på at kredittkortselskapet har ryggen din. Dette betyr at kredittkortselskapet betaler pengene tilbake til deg, dersom butikken eller firmaet du har handlet hos ikke kan eller vil betale penger tilbake til deg.

En selger du har handlet hos kan også ha gått konkurs. Derfor vil denne tryggheten være ekstra viktig for deg.

Disse forutsetningene må følges for å få hjelp av kredittkortselskapet

Det er noen krav du må oppfylle før du kan få hjelp fra kredittkortselskapet. Dette må du gjøre:

·  Handelen må være gjort med det aktuelle kredittkortet

·  Handelen må ha skjedd hos en næringsdrivende

·  Det må foreligge en mangel eller feil med varen eller tjenesten du har betalt for

·  Du må ta kontakt med selgeren du har handlet hos for å prøve å bli enige

Du får ekstra forsikring med kredittkort

Hos noen kredittkort kan du få ekstra kjøpsforsikring. Noen krever imidlertid betaling for dette.

Kjøpsforsikringen er gyldig opptil 90 dager etter at kjøpet er gjennomført med kredittkortet. Blir varen du har kjøpt stjålet eller ødelagt innen denne perioden er over så vil du dermed få pengene tilbake. Husk at du er nødt til å ha betalt varen med kredittkortet.

Du kan også føle deg trygg i utlandet

Siden Finansavtaleloven også gjelder i utlandet for alle norske kort, kan du føle deg trygg ved handel hos utenlandske nettbutikker også, så lenge du bruker kredittkortet.

En kjøpsforsikring er altså veldig lurt i enkelte situasjoner, og kanskje aller mest når du er på reise. Kanskje har du kjøpt noe i utlandet, som har gått i stykker i løpet av hjemreisen? Dette får du dekket.

Hjelpen er aldri langt unna

Du må begynne med å ta kontakt med stedet hvor du brukte kredittkortet hvis du har problemer med kjøpet som er gjort. Videre tar du kontakt med kredittkortselskapet hvis problemene vedvarer.

Årsaken til at du skal starte med å kontakte selger, er for å forsøke å skaffe en refusjon eller en ny vare eller tjeneste. Dette må gjøres før det har gått to måneder etter at kjøpet ble gjort.

Blir du og selger uenige må du ta kontakt med kredittkortselskapet for å varsle om dette. Du finner transaksjonen du klager på i nettbanken til kredittkortet ditt.

Et godt tips er å ta vare på kvitteringer fra selger. Dette kan brukes som bevis hvis tvisten ikke blir løst på en smidig måte og problemene ikke tar slutt.